fredag 17. februar 2012

Herlige Wilma

Wilma fyller 5 år i dag (torsdag), så da tenkte jeg det var på tide med en liten oppdatering på den lille blonde ;)
De som følger med meg på Facebook vet jo at det var en periode som jeg var redd for at hun hadde kreft, og den perioden var nok den nest tøffeste jeg har opplevd i løpet av mine 25 år som hund-eier. Den tøffeste var nok når Easy (1992-2004) hadde en alvorlig livmorbetennelse og måtte opereres, en operasjon jeg forøvrig var med på ;)
Med Wilma startet det hele i slutten av september i fjor, da hun kastet opp i ca 20 timer totalt. Oppsøkte veterinær en sen fredagskveld, hvor hun fikk kontrastveske og ble bedøvd ned for at det skulle bli tatt røngtenbilder av magen. Mistanken var at hun hadde et fremmedlegeme som satt fast et sted. Det ble ikke gjort funn på disse bildene, så vi ble enige om å ta nye bilder lørdag morgen. Dette var den helgen det var Hundelivsmesse på Hellerud, hvor Briardklubben hadde stand og jeg etter planen skulle være på plass samme morgen. Men det ble altså nye røntgenbilder på Wilma først, og det var fremdeles ingen funn. Bildene ble forøvrig tatt med våken hund denne gangen, og den blonde var kjempeflink :) Hun hadde sluttet å spy i løpet av natten, noe som visstnok kunne skyldes kontrastvesken som virker som kvalmedempende.
Dro direkte til Hellerud etterpå, og hun ble raskt i bedre form utover dagen. Hun fikk en antibiotika-kur, og etter kort tid var hun sitt vante jeg. Men etter en stund fant jeg ut at magen hennes ikke fungerte som den skulle. Hun hadde ikke diare, men hver gang hun gjorde fra seg, var avføringen løs- til tider nesten flytende. Dette kom og gikk i perioder, og hun var mye bedre da jeg ga henne Zoolac eller lignende.  Skulle selvsagt ha oppsøkt veterinær tidligere, men det så ut til at det skulle bli bra stadig vekk, så jeg utsatte det lenger enn jeg burde. Men etterhvert oppsto det andre ting som gjorde meg veldig urolig, så det var bare å komme seg avgårde ;) Hun forandret atferd - var ikke alltid med på lek med Luna og virket mer pinglete enn hun pleier å være. Hun klødde en del, og pelsen ble matt og livløs. Det verste i tillegg til problemene med mage/tarm, var at jeg fant et par vortelignende kuler på henne. Alle disse tingene til sammen gjorde at både veterinæren og jeg var inne på tanken om kreft. I så tilfelle var det en krefttype som heter mascelletumor. På det første besøket hos veterinæren i midten av januar, ble hud og pels undersøkt uten funn,det ble tatt blodprøver og det ble satt i gang tiltak for mage/tarm. Det var en tablettkur og i tillegg måtte vi starte med spesialfor. Jeg fikk også streng beskjed om å slutte med godbiter, griseører og lignende. Blodet ble blant annet sjekket med tanke på feil på stoffskifte, men det var heldigvis helt i orden. Alle blodprøvene ellers var også fine, bortsett fra at hun hadde litt lite proteiner. Dette skyldes mest sannsynelig at hun hadde hatt problemer med mage/tarm i lengre tid. Operasjon for å fjerne utvekstene ble gjort 25 januar. I utgangspunktet var det bare en utvekst, som satt på høyre side av buken, men kvelden før inngrepet fant jeg en til, høyt oppe på baksiden av høyre frambein. Operasjonen gikk bra, det var nok verst for meg som måtte levere henne tidlig på morgenen og hente henne igjen på ettermiddagen. Hun hadde stort sett underholdt de på veterinærklinikken hele dagen da, med en skikkelig ulekonsert ;) Var nok ikke helt fornøyd med å bli etterlatt der alene ;).Etter operasjonen gikk hun i noen dager på hele 3 slag medisiner - tabletter for magen, smertestillende og antibiotika.I tillegg behandlet jeg begge hundene med SpotOn med tanke på reveskabb. Veterinæren oppdaget at hun var rødere i huden og klødde betydelig mer når hun skulle opereres, enn det hun gjorde 8 dager tidligere. Hundene her har blitt behandlet på samme måte en gang tidligere også. Den gangen var det også Wilma som plagdes mest, såpass at det måtte fjernes en del pels for å behandle huden.
I dagene som fulgte kom den tøffeste perioden for meg, mens vi ventet på resultatet av undersøkelsene som skulle foretas av utvekstene som var fjernet. Disse var sendt til Tyskland. Må innrømme at tårene rant i strie strømmer etter at jeg ringte veterinæren og fikk beskjed om at det IKKE var kreft ;) Den ene var en fonikkel og den andre var en ødelagt hårsekk. Vi var tilbake hos veterinæren etter 12 dager for å fjerne stingene. Wilma logret med hele seg og hoppet opp på benken uten å nøle ;) Kjempegodt å se :) Hun var i form igjen nesten med en gang etter operasjonen, men jeg ventet med å gå tur med begge til stingene var fjernet. Mage/tarm ble også mye bedre, men vi ble enige om å fortsette med spesialfor en stund til.

Nå har det gått 3 uker etter operasjonen, og Wilma er i kjempeform igjen :) Jeg har vært veldig flink med å ikke gi henne annet enn hundeforet hun går på -og det fungerer helt utmerket. Foret har høy smakelighet så det fungerer greit som godbiter også ;)
Wilma er en kjempeherlig hund, så det er en utrolig lettelse at hun er frisk :) Slik jeg ser det, ville det bare vært et alternativ hvis hun var syk - og det valget håper jeg at jeg slipper å ta på mange år enda. For selv om hun ikke er noen utstillingshund, er hun helt spesiell på mange områder - og jeg setter henne utrolig høyt :):)

1 kommentar:

  1. Godt at det hele endte bra med Wilma. Så ukoselig for deg at du ikke fikk svar fortere. Skjønner godt at det tærte på dere.

    SvarSlett