tirsdag 3. januar 2012

Min sorte diamant......

CIE N DK UCH NordV-08 Li-Brie's Lady O'Lorien eller Luna som hun heter i det daglige, fylte 9 år i går, 2. januar 2012. CIE- tittelen som hun oppfylte kravene til i august 2010, venter vi fremdeles på bekreftelse på, men jeg har begynt å bruke den allikevel. Har jo dokumentasjonen på den i form av CACIB-lappene fra FCI. Har purret NKK flere ganger i forbindelse med dette, siden det er de som skal sende søknaden til FCI, som skal godkjenne den siden det er et internasjonalt showchampionat som det så fint heter ;)
Når jeg fikk Luna begynte jeg med utstilling igjen, som jeg ikke hadde drevet med siden midten av nitti-tallet. Den gangen var jeg slettes ikke så aktiv, men den forrige hunden min fikk iallfall CERT og ble BIM på en og samme utstilling. Hadde jeg drevet det lenger, kan det jo hende at hun hadde blitt champion, men vi ga oss etter noen blå sløyfer.... Så da hadde jeg "bare" hund som familiemedlem altså frem til 2003.
Luna gjorde det bra allerede som valp, og hun fortsatte utviklingen etterhvert som hun ble eldre. Siste certet for å bli Norsk utstillingschampion tok hun på sin første utstilling i 2005, da var hun akkurat passert 2 år. Hun har aldri vært noen megastjerne som shower i ringen, men hun er en tvers igjennom velbygget hund, med noen fantastiske bevegelser. Disse får hun best vist frem de gangene hun er i den store ringen, fordi hun trenger litt plass for å lange ut.... ;) Hun har oppnådd en haug med gode resultater og høydepunktene har vært mange. Som for eksempel på Nordisk Vinner i 2008 i Herning, Damark da hun vant alt i tispeklassen, og dermed ble både Dansk utstillingschampion og Nordisk Vinner 2008, Eller på  briardspesialen i 2009 der dommer Rüdi Hübental satte henne opp til beste tispe og BIM, noe som fikk tårene til å trille hos følelsesmenneske Nina ;) Også NKK uttillingen i Kristiansand i 2010 er et høydepunkt, der ble hun BIR og 3. BIG :) I 2011,i hennes første år som veteran var nok høydepunktet på Nesbyen der hun ble 3 BIS veteran i øsende regnvær. Men også Hundorp med BIR og 4 BIS veteran var morsomt :)
Nå har jeg kikket litt på terminlistene for 2012, så er det bare å håpe at hun holder seg frisk og vakker året igjennom. I tillegg til utstillinger her i landet, er det gode muligheter for at vi drar til Tånga Hed og Bäst i Väst til høsten, og forhåpentligvis også til Danmark på dobbeltutstilling første helgen i november.

1 kommentar:

  1. Ja, er det ikke moro, når det går veien i ringen ! Og hun er vakker, den svarte skjønnheten din.
    Så flotte resultater hun har også.
    Går ikke an å gi seg, godt det er noe som heter veteranklasse også etter hvert. Begynner å få en del av dem etterhvert hos meg :)
    Ha en fin uke !
    Klem fra Lilleba

    SvarSlett