lørdag 25. februar 2012

Wilma & Willy :)

Eget bilde av Willy på Briardspesialen 2011


Som noen sikkert vet, har det blitt gjort noen forsøk på å sette valper på Wilma. Selv har jeg ikke noen mulighet til å drive oppdrett, både på grunn av boforhold og den helsemssige situasjonen min. Det er også en krevende oppgave å være oppdretter,  noe det ser ut som om ikke alle tenker over. Mange skal jo ha et valpekull på tispen sin for enhver pris. Selv mener jeg at både Luna og Wilma hadde egnet seg veldig godt til å ha valper, og det er jeg glad for at Lisbeth på kennel Li-Brie er enig med meg i ;) Vi prøvde jo i sin tid å pare Luna flere ganger, men hun ble dessverre aldri drektig. Noe som både jeg og flere andre synes er veldig synd :( Men hun gjorde en kjempejobb med Wilma når hun kom i hus 9 uker gammel i 2007. I ettertid må jeg nok innrømme at kjøpet av Wilma kom som et utslag av at Luna aldri ble drektig ;). Etterhvert som Wilma utviklet seg, kom ønsket å få valper etter henne. Hun har en fabelaktig mentalitet, som jeg mener enhver oppdretter burde være glad for å få inn på sine linjer ;) Hun har også noen bra eksteriøre detaljer, som forhåpentligvis vil gå videre i arv, i kombinasjon med en veldig bra hannhund. Det er ingenting å legge skjul på at for MEG er hundene fra Li-Brie de fineste jeg vet. Og sant å si så er jeg jo ikke alene om å mene det - mange hunder fra henne har hatt en eventyrlig karriere i utstillingsringen de siste årene, inkludert min egen Luna :) Luna er 9 år nå, og karrieren hennes er i ferd med å gå mot slutten, så jeg er veldig gira på å få en ny utstillingshund.
Vi gjorde det første forsøket på å pare Wilma sommeren 2010. Først med Scott, kullbror til Boss - og så med gromgutten selv etterpå. Den gangen ble det veldig mye stress, siden hun antagelig hadde stå-dagene sine rundt den helgen vi var på utstilling på Nesbyen. Wilma virket veldig stresset iallfall. Lisbeth var redd det var feil på henne, så jeg dro til veterinær for å sjekke om hun var sammenvokst, noe som hun heldigvis ikke var. Neste forsøk var på den forrige løpetiden hennes, i oktober 2011. Jeg hadde funnet ut at Wilma står sent og jeg visste helt sikkert hva som var første dag av løpet. Men siden det ikke er snakk om lange reiseavstander, var vi hos Scott såpass tidlig som dag 12. Vi sjekket daglig i flere dager, og vi så at Wilma ble mer og mer klar. Scott på sin side viste nesten ikke noe interesse, så jeg bestemte at vi skulle prøve med Boss istedet. Boss er den mestvinnende hannhunden i Norge gjennom en årrekke, men det viktigste er at han min absolutte favoritt på absolutt alle måter. Jeg kjenner han jo veldig godt, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg er nesten like glad i han som i mine egne to.  Når Boss møtte Wilma var det ingen tvil om at det var riktig tidspunkt, og han prøvde febrilsk å pare henne. Sånn holdt han på i flere dager, men uten hell. Siste dagen vi prøvde var på dag 20, men da ble han kontant avvist av en småhissig Wilma. I samråd med veterinær og Lisbeth, bestemte vi oss for å gjøre et nytt og siste forsøk på å pare henne på kommende løpetid. Og etter litt snakk og vurderinger, har vi altså nå kommet frem til at vi skal bruke Willy. Eller Li-Brie's Free Wheeler som han heter. Han har også en lang tittelrekke, men den dropper jeg her ;) Jeg må jo si at dette er jeg veldig tilfreds med. Det er jo han jeg har hatt lyst til å bruke på henne hele tiden. Han er en kjempefin hund av et litt mindre format, og så er han betydelig kortere i ryggen enn Boss, noe som vi har vært litt opptatt av fordi Wilma både har en lang rygg og en rygg som var ganske svak når hun var yngre. Heldigvis har den blitt mye sterkere i løpet av de siste årene ;) . Willy er far til 2 kull fra før, og jeg ser det samme der som på kullene etter Boss. Far og sønn har tydeligvis sterke gener, for mange av deres eksteriøre kvaliteter har gått i arv til deres avkom. Og blir det valper etter Wilma og Willy, får jeg nok den nye utstillingshunden jeg har ventet på en stund ;) Har vært flinkere til å vente denne gangen, jeg har jo ventet siden høsten 2010 ;)  A JD CAD CIB NORD N S DK UCH NV-11 Li-Brie's Free WheelerIB NORD N S DK UCH NV-11 Li-Brie's Free WheelerAD CIB NORD N S DK UCH NV-11 Li-Brie's Free Wheeler  AD CIB NORD N S DK UCH NV-11 Li-Brie's Free Wheeler

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar