tirsdag 30. mars 2010

Kontakt

Når jeg var på vei til trening på torsdag, satt jeg og tenkte på at jeg skulle ha fokus på kontakt-trening denne kvelden. Det passet veldig bra, for instruktørene hadde tenkt akkurat det samme...;) Vi skulle trene korte runder og løse ut ofte. Siden hundene som vi trener sammen med er såpass ulike, blir det med å løse ut noe som varierer fra ekvipasje til ekvipasje. I denne fasen har jeg funnet ut at det lønner seg å være rolig med Wilma. Hun trenger ikke å bli giret opp noe særlig, det vet jo de fleste....;) Vi begynte med å trene kontakt hvor hun fikk belønning bare for å ta blikk-kontakt. Wilma har jo trent på denne måten tidligere, så hun fattet fort poenget. Da begynte jeg å gå litt lineføring med krav om kontakt. Jeg stanset hver gang hun ramlet ut, og belønnet med både godbit og stemme når hun var med. Og etter noen uker med en hund som ikke har fulgt med meg i det hele tatt, var det en stor lettelse og se at dette fungerte. For som Liv-Tone sier, hun går jo så himle bra når hun "virker"...;) Vi trente noen korte økter før hundene fikk en 5 minutters pause i bilen. Og dette er nok også smart for Wilma sin del, hun så ut til å konsentrere seg bedre. Vi kjørte også en økt med trening av bakpartskontroll, og etter at jeg fattet poenget gikk dette riktig bra...;) Til slutt hadde vi en økt med tannvisning og fellesdekk, der tiden var mye lengre enn 2 minutt. Tannvisningen gikk ganske bra, mener jeg å huske.Wilma lå i nesten 5 minutt før hun reiste seg denne gangen. Det var en fremgang fra gangen før, da reiste hun seg med jevne mellomrom. Har ikke helt funnet årsaken til at fellesdekken varierer sånn, men trøsten er at hun ikke har blitt skremt av hverken to-eller firbente. Så da er det nok noe vi skal få orden på....;)
På lørdag puttet jg hundene i bilen, og dro til Hamar i regnværet. Det var første gangen jeg trente på plassen til Hamar & Omegn Hundeklubb på flere år. Jeg er jo medlem der, men ikke aktiv. Denne gangen fikk også Luna være med og trene litt for første gang siden i høst. Og det tror jeg hun satte pris på. Det er jo veldig morsomt å trene med henne også. Hun holder konsentrasjonen mye bedre enn Wilma, og da blir treningen mye bedre for min del...;) Vi trente litt lineføring, litt fri v/fot og litt innkalling. På den første økta med Wilma jobbet vi videre med kontakt på lineføring og fri v/fot. Korte strekk og belønning ofte, fungerte kjempefint. Jeg tror faktisk det er lurt å trene på bare en øvelse eller to pr økt med henne, det virker som om det hjelper på konsentrasjonen. Etter en pause i bilen, ble det en økt med tannvisning og fellesdekk. Siden dette var nye hunder for Wilma sin del, var jeg litt spent. Men hun brød seg ikke så mye om dem,heldigvis. Tannvisningen går stadig bedre, det handler om at jeg må sette krav og forlange at hun blir sittende. PÅ fellesdekken gikk jeg frem og tilbake for å belønne henne for at hun lå. Når jeg gikk i fra henne igjen, reiste hun seg opp noen ganger. Hun reiste seg også før jeg hadde sagt sitt opp når vi skulle avslutte øvelsen. Antagelig handler dette om at jeg ikke er tydelig nok i kroppsspråk og kommandoer. Jeg trente litt enkeltdekk og innkomst etterpå, og da ble det mye bedre....;)
Nå håper jeg bare at det blir en del trening utover. Litt usikker på hvor mye konkurranser det blir bare. Skal man konkurrere for å få konkurranse-trening eller når hund & fører har alle øvelsene helt i boks ? Klarer ikke helt å finne svar på det....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar