torsdag 18. mars 2010

Trening

Er en liten stund siden jeg har skrevet noe om treningen vår, så her kommer en liten rapport..;)
Det er Wilma jeg har prioritert på lydighetstrening de siste månedene, men når det nå snart går an å trene ute igjen, kommer jeg nok også til å "blåse støvet" av Luna igjen og se hvordan det går...;) Fordelen med Luna er at hun er mye flinkere til å konsentrere seg enn Wilma, så da er det mye kjekkere å trene...;) Men når Wilma er konsentrert er hun også som en drøm, så da har jeg et "luksusproblem". De siste gangene vi har vært på trening har imidlertid Wilma bare blitt dårligere og dårligere til å konsentrere seg, så her må det settes inn tiltak. Siden det er konkurranse-trening vi holder på med, har jeg tatt bort en del påvirkning som stemmebruk for eksempel. Jeg har også gått ned på belønning med gobit og lek. Siden jeg har brukt (altfor) mye belønning tidligere merker jeg at Wilma krever å få det for å gjøre noe som helst nå. Hvis hun ikke får det, begynner hun enten å dytte i meg, bjeffe eller leke for å oppnå belønningen. På fellesdekken reiser hun seg gang på gang, selv om jeg legger henne ned hver gang. Det beste i dag var farten på inngangen til hinderet, der dempet jeg min fart og da gikk hun også kjempebra og hoppet ble nydelig...;)
Nå funderer jeg på hvordan jeg skal få løst de forskjellige utfordringene. Tror iallfall at jeg må gå litt tilbake i treningen, og legge på litt mer påvirkning. Og så må jeg sette mer krav til Wilma, slik at hun gjør det jeg ber om. For hun kan øvelsene, det har vi jo sett før...;) Må også begynne å trene mer kontakt igjen og få henne til å jobbe for MEG, med både øyne og nese...;)
Og så må jeg nok trene mer...;) De siste ukene har det kun blitt den ene gangen i uka vi er på kurs, og det er alt for lite....;(

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar