tirsdag 13. april 2010

Flott helg i skogen

(Arkivfoto fra i fjor)

Denne helgen benyttet vi finværet til sesongens første brukstrening. Jeg håper det blir mye av det utover våren og sommeren...;)
På lørdag ettermiddag møttes Berit & Roar, Lisbeth og jeg for å trene rundering, eller søk som de sier i Sverige. Wilma og jeg prøvde oss på dette i Sverige i fjor sommer, og det ga mersmak...;)
Vi trente i et skogsområde mellom Løten og Vang, hvor underlaget var litt blandet. Noen steder lå det fremdeles litt snø mens andre steder var det temmelig bløtt. Men med godt fottøy og gode klær var det ikke noe problem. Vi tråkket først opp et felt, og så var det bare å sette i gang. Jeg er jo temmelig "grønn" på dette, så det var bare å gjøre som jeg fikk beskjed om..;) Men jeg tror jeg klarte meg godt som figurant...;) Wilma var hund nr 2 (av 3) i aksjon, og jeg var veldig spent på hva hun husket fra i fjor. Vi har jo trent en del på å hente og bære, og det fikk vi god bruk for her. De par første gangene ble hun belønnet med godbit hos figuranten, før hun fikk med seg en leksak inn til meg. Og det fikset hun galant...;) Figurantene tok fort bort godbiten, og vi begynte også med påvisning av figuranten med meg i bånd etter Wilma..;) Dette gikk også supert, og jeg må innrømme at jeg var imponert over hvor fort vi fikk progresjon...;) Etter noen fine timer i skogen avsluttet vi kvelden med å spise middag på "Mona Lisa" i Løten.
På søndag kjentes kroppen mye bedre ut enn forventet, så det var lett å svare ja når Lisbeth spurte om jeg ville bli med å gå spor. Vi møttes i Brynsåsen, ikke langt fra Ådalsbruk. Her var det bløtt og litt snø, men helt greit å trene. Jeg la først ut et spor til Luna og mens det fikk ligge en stund, trente vi litt feltsøk med Wilma. Vi hadde lagt ut 5 ting, men som Lisbeth antok ble plastboksen og blikkboksen min for vanskelig for min lille blonde, hun er jo temmelig fersk på dette også. Vi trente bare et par-tre ganger i fjor. Men hun fant fort løsbittet til Lisbeth, så vi konkluderte med at vi kan begynne med løsbitt i runderingen også. I tillegg fant hun en liten kampstokk som jeg har og et par hansker som var brettet sammen, altså 3 ting til sammen. Etter dette fikk hun en pause, og det var på tide å sesongdebutere i spor med Luna. Sporet var på ca 150 meter, med 5 eller 6 pinner med godbiter under og et par vinkler. Og Luna var SÅ flink. Tror aldri hun har gått så bra første gang etter vinterdvalen....;) Hun fant 4 av pinnene og vinklene gikk som en drøm...;) Wilma fikk en ny runde med feltsøk,og denne gangen fant hun 2 løsbitt og den lille kampstokken. Etter å ha funnet den tredje tingen var hun temmelig sliten, så da fant vi ut at det var greit å gi seg mens leken var god...;)
Denne helgen har virkelig gitt mersmak, så nå håper jeg på mye brukstrening fremover. Funderer på å begynne å trene bruks-lydighet også, slik at Wma og jeg kanskje kan begynne å konkurrere i bruks. Lydigheten er jo temmelig lik den lydigheten vi trener på ellers, så det burde jo ikke være noe problem...;)
Vi var som vanlig på lyfighetstrening på torsdag som var, og det gikk også bra. Etter at jeg har begynt å bruke stemmen igjen for å rose, i tillegg til bruke mer godbiter igjen, fungerer alt så meget bedre....;) Vi gikk igjennom hele klasse 1 , og denne gangen ble vi filmet også....;) Det skal bli spennende å se hvordan vi ser ut...;)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar