lørdag 27. februar 2010

Trening

Jeg må nok bare innse at det går opp og ned når man trener hund.... ;) Både for hund og fører. Noen ganger er det hunden som ikke helt fungerer, andre ganger er det føreren. Og ofte er det en kombinasjon av begge deler....
Forrige torsdag når Wilma og jeg var på trening, hadde vi en super gjennomgang når vi trente alene med instruktøren(e). Wilma var våken og kjempebra på kontakt når vi gikk fri v/fot. Ramlet litt ut iblant, men tok seg fort inn igjen. Jeg fikk også ros for måten vi jobbet på, og det var veldig morsomt å trene. Når alle ekvipasjene hadde fått hver sin gjennomgang, skulle vi avslutte med fellesdekk. Wilma lå omtrent på midten, såvidt jeg husker. Med masse forstyrrelser fra Liv Tone, ble det dessverre for mye for Wilma, og hun reiste seg opp flere ganger. Det positive er imidlertid at hun ikke gikk bort til noen av de andre hundene, men gikk direkte til meg. Men jeg skal innrømme at dette ikke var den beste avslutningen på treningen for min del. Jeg brukte store deler av hjemturen på å irritere meg over at hun reiste seg opp på fellesdekken, istedenfor å glede meg over hvor bra hun gikk på fri v/fot. Og jeg har noen mil å tenke på også når jeg har vært på trening, det er ca 5,5 mil å kjøre en vei...;)
Denne torsdagen var vi bare tre ekvipasjer på treningen, og vi begynte med en fellesøkt og lineføring. Jeg oppdaget fort at Wilma ikke var så lett å få kontakt med, og jeg skal innrømme at jeg begynte å bli irritert. Da avbrøt jeg rett og slett øvelsen, og etter å ha konferert med instruktøren, gikk jeg rett og slett og satte Wilma i bilen. Tror vi trengte en liten pause begge to...;) Når jeg hentet henne inn igjen gjaldt det å starte på null, og det tror jeg gikk ganske bra...;) Da skulle jeg jobbe med lineføring med varierende belønning, mens de andre to jobbet med fellesdekk. Nå var Wilma mye enklere å jobbe med og da er det moro å trene....;) Hun ramlet fremdeles litt ut innimellom, men som instruktørene sier så skal hun helst ha med seg alt som skjer rundt seg...;) Vi tok også en runde med innkalling, som gikk helt fint. Etter dette skulle vi kjøre igjennom alle lydighetsøvelsene i klasse 1. Vi fikk lov til å bruke godbiter, men helst så lite som mulig. Tannvisningen gikk greit, selv om Wilma var litt urolig. Fikk tips om å stoppe henne med et NEI med en gang jeg ser at hun vil reise seg opp,istedenfor å vente til hun har gjort det...;) På fellesdekken fikk jeg lov til å belønne henne underveis, og med minimalt med forstyrrelser gikk denne øvelsen bra for oss selv om de andre to lå litt mer urolig. Nå fungerte både lineføringen og fri v/fot veldig bra, og jeg ser at jeg får igjen for måten vi trener på her hjemme. Her varierer jeg altså på belønningen, mellom godbiter og leksaker, og belønningen er alltid synlig. Da har jeg muligheter til å påvirke henne med belønningen når konsentrasjonen dabber litt av...;) Siden jeg har konsentrert meg mest om fri v/ fot de siste ukene var jeg spendt på hvordan resten av øvelsene i klasse 1 skulle gå, men det gikk mye bedre enn jeg trodde på forhånd. På dekk under marsj reiser hun seg opp før jeg sier "sitt opp", mens innkalling fra sitt gikk som smurt. På stå under marsj beveget hun seg noen skritt frem, det var en ny variant...;) Og dermed ble ikke avslutningen på øvelsen helt som den skulle heller....;) På hopp over hinder kommer hun litt langt foran meg, så avslutningen her blir ikke helt optimal. Men allikevel er jeg veldig godt fornøyd med gjennomgangen, alle øvelsene ville gitt tellende karakter, hvis det hadde vært stevne....;) Så ja, denne gangen var det mye kjekkere å kjøre hjem, med en sånn avslutning...;)

1 kommentar:

  1. Du skriver : "Da har jeg muligheter til å påvirke henne med belønningen når konsentrasjonen dabber litt av...;)"

    Vær litt forsiktig med dette, Nina. Wilma skal lære å erfare at det er konsentrasjon på deg/på oppgaven som gir belønning. Det kan straffe seg å bruke godbiter/leke som BESTIKKELSE: når hun ikke ser belønningen, jobber hun ikke....

    SvarSlett