fredag 5. februar 2010

Lydighetstrening

Forrige torsdag begynte Wilma og jeg med lydighetstrening igjen på Toten. Denne gangen er vi med i en lydighetsgruppe som skal trene 1,5 time hver torsdag i 15 uker. Vi er en gruppe på 6-7 stk der flere har planer om å konkurrere. En fin gjeng med flinke hunder...;)
Forrige uke trente vi samtidig hele tiden, og det var tydelig at det var lenge siden Wilma hadde trent sammen med andre hunder så tett innpå. Hun slet med konsentrasjoner i perioder, men når hun var "på" gikk det riktig bra. Sånn var det også i begynnelsen i kveld, når alle trente samtidig.
Denne gangen fikk vi også trent enkeltvis, noe som er veldig nyttig. Både for sin egen del, slik at man kan få råd og veiledning, men også for å kunne se på de andre og kanskje snappe opp litt fra dem. Wilma og jeg jobbet mest med kontakten på fri ved fot. Ble anbefalt å belønne henne nært inntil meg med kongen når hun tok kontakt, og dette skal skje ofte fordi Wilma faller altfor fort ut i denne øvelsen. Vi hadde noen strekk som så riktig bra ut, førhun satte seg ned for å gå på do. Temmelig pinlig siden treningen foregår innendørs.... Etter dette prøvde jeg å fortsette, men da var det full stopp hos den blonde. Jeg fikk rett og slett ikke kontakt i det hele tatt. Da mistet jeg tålmodigheten, må jeg innrømme.... Vi avsluttet vår alenetid med en innkalling, som etter flere forsøk gikk riktig så bra....

Ellers har jeg tatt pelsstell på Luna i dag, hun skal i dusjen i morgen. Om 1,5 uke er det nemlig klart for årets første utstilling for oss.... Denne helgen skal jeg bruke på første del av Ringsekretær-kurs....

1 kommentar:

  1. Hei!

    Ville bare si at jeg så en Briard dame debutere klI når jeg var i Karlstad i begynnelsen av desember... og MAKAN til sjarme og utstråling er det ikke ofte man ser! Masser av futt og fart, heftige bevegelser og glede over arbeidet! nesten så man kunne tenke seg en Briard selv! :)

    Stå på og lykke til i LP-ringen! :)

    SvarSlett