fredag 12. desember 2014

Noen tanker om mobbing

De verste mobberne blant oss finner vi i de voksnes rekker. Jeg snakker ikke om den fysiske utagerende mobbingen som foregår i skolegården. Den legger heldigvis de fleste bak seg. Jeg snakker om den mer subtile hverdagstrakasseringen som vi alle har stiftet bekjentskap med.
Atmosfæren av syrlige bemerkninger, stille ydmykelse i form av hersketeknikker, sarkasmer, at du lar være å hilse på noen, behandler dem som luft ledsaget av baksnakking og nedlatende kroppsspråk.
Journalist John Johansen i Fredrikstad Blad,
16. november 2014

Mobbing har vært en ganske hett tema i det offentlige rom i høst. Mange historier har blitt fortalt, den verste er nok den om 13 år gamle Odin som til slutt tok sitt eget liv.
Når mobbing blir satt på dagsorden handler det i første rekke om mobbing av barn. Og det er naturlig, det er jo der det hele begynner. Det er også der det begynte for meg, med daglig mobbing fra jeg begynte i 1.klasse og frem til jeg var ferdig med ungdomsskolen. Denne mobbingen har satt sine spor, og det er mange av mine reaksjoner i flere sammenheng som blir forsterket av de opplevelsene jeg hadde i barndommen.
At voksne mobber barn har også vært fremme i debatten, og jeg har erfaring med det også. I 5. eller 6.klasse var det en gutt i klassen som sladret til klasseforstanderen om at han hadde sett meg røyke for første gang sammen med noen eldre barn, og klasseforstanderen min brukte en hel klassetime på å fortelle både meg og hele klassen at jeg var et forferdelig menneske.

I går leste jeg en veldig bra kronikk om mobbing på nettet, og det er der sitatet er hentet fra. Og den handlet om voksenmobbing. Godt at noen setter søkelyset på det også, for det er det MYE av. Jeg har opplevd masse av det på mange ulike arenaer, og fra mange forskjellige mennesker. Og for meg er mobbing de tingene som beskrives i sitatet. Jeg bruker en del tid på å prøve å finne ut hvorfor det er sånn. Hvorfor driver folk med det, og hvorfor er det stadig jeg som blir utsatt for det ? Men jeg har ikke noe svar på det spørsmålet. Det eneste jeg vet at de som driver med det ALDRI kommer til å vinne !! Noen av dem har nok et håp om at jeg skal la meg knekke og forsvinne fra de arenaene de selv beveger seg på, men det gjør jeg ALDRI. For jeg vet at jeg er bra nok uansett hva andre mener, og JEG DUGER !!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar