onsdag 13. august 2014

Bonus

I går kveld (det vil si mandag) la jeg ut en status på Facebook som fortalte at jeg er veldig opptatt av hundeutstilling ja så og si avhengig ;) Og det er jeg nok også ;) jeg simpelthen elsker å dra på hundeutstilling, enten det er for å stille ut egen hund - som jeg gjør absolutt mest av, for å skrive eller bare for å være tilskuer - noe det er veldig lenge siden jeg har gjort. Jeg har i det siste fundert på hvorfor jeg er så begeistret for dette, og jeg tror jeg har funnet svaret ;) Selvsagt er det en faktor at jeg er veldig interessert i hund og alt det hundeutstillinger handler om, men det er også noe annet. Og det handler rett og slett om mestring, dette er noe jeg kan ;) Og mestringsfølelse er viktig for oss alle ;) For meg, som ikke er i jobb - er dette en arena hvor jeg opplever at jeg duger. Både gjennom resultatene jeg har oppnådd med Luna, Wilma (hun ble iallfall NUCH) og nå med Millie, og ikke minst gjennom skriveroppdragene der jeg stadig får gode tilbakemeldinger både fra dommere, ringsekretærer, arrangører og utstillere - noe jeg setter stor pris på :) Skriveren er veldig viktig i utstillingsringen - og heldigvis er det stadig flere som får øynene opp for det ;)

Men uansett, la en ting være helt klart : Utstilling og gode resultater er bare en BONUS !! Det aller, aller viktigste er MENTALITET ! Nytter ikke å være vakker, hvis hunden ikke er bra mentalt !! Er viktig for meg at folk vet hvor jeg står angående akkurat dette ! Både Luna og Wilma ble testet mentalt. Luna tok karaktertest, som hun besto når hun var litt over 2 år. Og Wilma tok først MH når hun var ca 17 måneder, og besto korning når hun var noen måneder over 2 år.
Millie skulle jo ta MH i Eskilstuna i mai, men da fikk hun løpetid. Nå planlegger jeg å gjøre det i løpet av høsten, for så å ta korning på henne i løpet av neste sommer. Synes det er veldig interessant å se hvordan hun oppfører seg på disse testene, selv om hun ikke skal brukes i avl på grunn av HD.

I tillegg til mentaltester, har jeg også drevet litt med lydighet med både Luna og Wilma. Begge besto bronsemerket, og konkurrerte litt i klasse 1, både offisielt og uoffisielt.
Jeg begynte jo på bronsemerke-kurs med Millie i fjor sommer, men det ble aldri gjort ferdig på grunn av uforutsette hendelser hos arrangørklubben. I det siste har jeg fundert litt på å begynne med en eller annen form for aktivitet igjen, og jeg må innrømme at jeg savner den tiden jeg var aktiv i hundeklubb - iallfall den hyggelige perioden i Gjøvik Hundeklubb som for min del strakk seg fra ca 2004 til 2008. Da hadde jeg et sted å dra for å trene hund og jeg trivdes ;) Kunne godt tenkt meg å finne en klubb å trene i igjen, men hvor - nei, det aner jeg ikke ;) Litt usikker på hva jeg vil trene med Millie også, med tanke på hoftene hennes.....

2 kommentarer:

  1. Ja, hund har alltid vært en stor del av mitt liv ( i 43 år ), og jeg ser nå enden på det.. en må tenke minst 15 år fram i tid, og da er jeg snart 85 år.. Alt har sin tid, det er sant, og det får en bare akseptere. Men moro har det vært.. og dyrt ! Men nå er det nå slik at all hobby koster penger, godt det ble fordelt over lang tid ;) Men, at jeg kommer til å savne utstillinger og hundesport...., å ja. Kos deg med de årene du kan holde på med hundesport, tiden går så altfor fort !
    Klem !

    SvarSlett
  2. Jeg har hatt hund siden 1987, og briard siden 1989 - så det begynner å bli noen år for min del også - og det er i hele mitt voksne liv ;) Med de helsemessige utfordringene jeg har, ligger det en frykt for at jeg ikke kan være aktiv i like mange år som andre, men i følge kiropraktoren min i dag, er det ingen fare ;) Håper å kunne ha Briard i hvertfall 20 år til da, da nærmer je meg 70 ;) Men hund, det ser jeg for meg å ha i mange år etter det også ) Klem

    SvarSlett