torsdag 30. juni 2011

Litt om treningen vår


Tenkte jeg skulle fortelle litt om lydighetstreningen som vi kom i gang igjen med i vår. Det er Wilma som jeg trener målrettet med, men Luna får seg også noen økter når vi trener med gjengen på Biri på tirsdager.
Det hele begynte i vår da jeg fikk høre at Linda Haynes skulle holde et privat konkurransekurs på Gjøvik. Gikk valpekurs hos henne med Wilma for fire år siden, så jeg vet at hun er flink. At hun også har konkurrert med egen hund helt opp til elite-nivå gjør at jeg føler meg trygg på at hun har mye å tilføre en nybegynner som meg........;) Bestemte meg iallfall for å begynne på kurs med Wilma, og som sagt så gjort.......;) Ikke med mål om å konkurrere først og fremst, men for å se om jeg kunne finne tilbake til gleden ved lydighetstrening og for at Wilma skulle få bruke hodet sitt. Vet at den hunden har mye inne, selv om hun falt fort ut og hadde vanskelig for å konsentrere seg over tid når vi trente lydighet frem til mai-juni2010. Samtidig som vi begynte på kurs, tok jeg opp igjen lydighetstreningen sammen med den tidligere omtalte gjengen på Biri. På den første tirsdagstreningen var både Luna og Wilma kjempeflinke, særlig ettersom vi ikke hadde trent på over et halvt år. Gleden de to firbente viste ved å få trene igjen, smittet over på meg og dermed var vi i gang igjen......;) Kurset med Linda var kjempebra, og vi var ikke mer enn 5 kursdeltagere, som det var kjempetrivelig å trene sammen med......;) Den viktigste tingen for meg på dette kurset, var at Linda endelig hjalp meg å knekke koden når det gjelder lydighet.....;) TUSEN TAKK LINDA, JEG ER DEG EVIG TAKKNEMLIG !! Hun fikk meg nemlig til å innse viktigheten av MOMENTTRENING......;) Må bare innrømme at jeg har hørt begrepet de siste 6-7 årene, men har nok ikke helt forstått hvor viktig det er. Jeg har dermed satt sammen øvelsene alt for fort, og det har ført til at de ikke har vært skikkelig innlært, selv om jeg har ment at det har de vært. Har nok gjort samme feilen på begge de firbente, men jeg har iallfall lært til jeg skal  i gang med den neste......;) Og når dette gikk opp for meg, gikk jeg tilbake i innlæringen og delte opp øvelsene, både de Wilma kunne og de hun ikke kunne like godt, i momenter. Og da tok det ikke lang tid før fremgangen kom. Jeg fikk blod på tann til å trene ofte hjemme også, og det er kjempestas !! Wilma har blitt kjempeflink til å konsentrere seg, og nå kommer hun stadig vekk å tilbyr treningsaferd.....;) Når jeg er ute og lufter begge to, hender det ofte at de går fri v/ fot parallellt. Forståelsen av momenttrening og fremgangen vi fikk, gjorde at lysten til å konkurrere meldte seg mye fortere enn det jeg kunne drømt om......;) Derfor var jeg rask til å melde på når vi i Briardklubben måtte avlyse det offiselle stevnet på spesialen vår, og avholde klubbkonkurranse i stedet. Veldig fin form for trening for oss......;) Når lørdagen kom i Svelvik høljet regnet ned, og vi valgte å utsette konkurransen 1 time. Men da var jeg ivrig på å få det unna, så jeg var først i ringen for dommer Line Andersen. Vi hadde først gjennomført tannvisning og fellesdekk, som Wilma kom seg unna med bra poeng. De andre øvelsene gikk også tålelig bra poengmessig, selv om jeg følte at vi rotet veldig. Merket at nervene meldte seg, selv om det var uoffisielt. Med tilskuere rundt ringen, og flere med mye mer erfaring enn meg, ville jeg gjerne vise at jeg faktisk kan noe jeg også.....;) Vi kom oss faktisk unna med bestått i alle øvelsene, og en samlet poengsum på 156 poeng som bare er 4 poeng unna opprykk til klasse 2......;) Så jeg er strålende fornøyd !! Den andre ekvipasjen i klasse 1 var Siri & Willy som jeg var helt sikker på var umulig å slå......;) Men dengang ei, de fikk litt i underkant av 150 poeng. Dermed vant vi også konkurransen, og kan nå tittulere oss som Klubbmester i Lydighet klasse 1 !! Gratulerer til Tina &Diem som vant klasse 2 !!
Vi var også påmeldt en offisiell konkurranse på Hamar søndag 26 juni, som vi hadde trent mot og som jeg gledet meg til å gå. Men jeg fikk dessverre en slimpose-betennelse i skulderen noen dager i forkant, og skuffet måtte jeg bare innse søndag morgen at skulderen var for vond å konkurrere med. Det kommer hedigvis flere sjanser, og vi er påmeldt til ny konkurranse lørdag 16 juli på Vålerbanen. Så er det bare å krysse fingrene for at vi kommer oss dit......;) Planen nå er å konkurrere utover høsten, og helst få opprykk til klasse 2 før året er omme...... Fortsettelse følger....

1 kommentar:

  1. Gratulerer, Nina, med fine resultater !
    Kan godt fortå at man kan bli bitt av alskens basiller, både når det gjelder lydighet og utstilling.
    Har også tenkt meg til Våler, men ikke for å oppnå noe spesielt, denne gangen blir det bare "kosetur" med championgutta :D Ha en flott helg ! Hilsen Lilleba

    SvarSlett