mandag 4. juli 2011

Jeg er ikke syk......

Jeg er ikke syk, selv om jeg har en diagnose eller to !! Ja dette er faktisk sant ! For selv om jeg går med smerter i kroppen stort sett hele døgnet, og har gjort det i MANGE år, føler jeg meg ikke syk !! Jeg fungerer akkurat som andre i dagliglivet, selv om jeg står utenfor arbeidslivet. Riktignok er det ikke alltid jeg får gjort alt jeg har lyst til, men sånn tror jeg det er med de fleste......;) Jeg har hobbier og ting jeg er interessert i, akkurat som andre. Og sist med ikke minst, jeg har akkurat samme verdi som menneske som alle andre !! Som en så klokt sa til meg på Facebook, det er ikke kroppen eller "skroget" som bestemmer hvem vi er, men det som er inni - følelser, tanker, meninger og holdninger med mere.....;) Kloke ord for oss alle å ta med oss......;)
Det at jeg ikke føler meg syk i det daglige har jeg tenkt mye på i det siste. For et par uker siden begynte nemlig den høyre skulderen min å verke noe forferdelig, og i løpet av et par dager var armen ubrukelig. I tillegg til smertene, ble jeg plutselig ganske hjelpeløs. Dusje og vaske håret måtte jeg bare glemme i noen dager, det samme med å skjære brød eller lage mat. Og bilkjøring ble jo også umulig. Det siste var faktisk det verste, jeg HATER å ikke være mobil......;) Fredag morgen for en og halv uke siden fikk jeg skyss til legen, og fikk den første sprøyten med kortison og lokalbedøvelse. Smertene avtok gradvis, men jeg måtte både melde forfall til en 60 års dag jeg var invitert i på lørdagen, og stå over lydighetskonkurranse med Wilma på søndagen. Lørdag kveld fikk jeg tatt en tur til butikken på Stavsjø for å handle,men jeg måtte bruke venstrearmen til å gire......;) Bilen ble et kontrollorgan for å se om jeg ble bedre, og på mandag kveld klarte jeg endelig å både starte og gire med høyre, selv om det fremdeles var vondt. På tirsdagen var det heldigvis enda bedre, og jeg kunne dra på trening med de firbente. I slutten av den uken hadde jeg behandlinger 3 dager på rad, med en ny sprøyte hos legen fredag ettermiddag. Han var veldig fornøyd med fremgangen, men jeg fikk beskjed om å holde armen mest mulig i ro de neste 2 ukene. Men som han sa, han forsto det kunne bli vanskelig for meg som bor alene......;) Og det er her det har gått opp for meg - jeg HATER faktisk å være syk.... For en slimposebetennelse i skulderen kan sikkert betegnes som å være syk......;) Jeg får jo for søren ikke gjort en dritt !! Har hatt noen travle måneder faktisk, så jeg har masse husarbeid å ta igjen. Og siden kalenderen er temmelig tom nå midt på sommeren, var planen å ta igjen en del av det tapte...... For jo da, jeg må innrømme at husarbeidet lider når jeg har mye å drive med av andre ting. Og det er skyldes nok både at husarbeid er kjedelig og at jeg ikke klarer både å være travelt opptatt og ha et strøkent hus samtidig... Men det er jo bare meg og firbente her, og ingen av oss har støv på hjernen......

3 kommentarer:

  1. Godt skrevet. Ikke at det kan en forkjølelse kan sammenlignes med en slimpostebetennelse, men da jeg nettopp hadde en skikkelig forkjølelse gikk det litt opp for meg hvor mye "lettere" det er å takle de konstante smertene, de er jo blitt en del av meg, enten jeg vil eller ikke. De er der, men livet går videre akkurat som før. Men da jeg fikk en kraftig forkjølelse, åh som jeg klaget og syntes synd på meg selv!

    SvarSlett
  2. Ja, det e mange som har en sykdom som ikke vises, og andre kanskje tenker at hun eller han ikke gidde og være i arbeidslivet, for man ser jo helt frisk ut, æ har raumatiske plager, har gode og onde dager, men klager ikke, for det e de som har det så mye verre.
    Æ e glad for hvær dag æ får lov og være ilamme mine kjære, ha en fin kveld ilamme dine firbente
    Hilsen Lisbeth :)

    SvarSlett
  3. Hehe, ja,, med hunder i hus, kam en ikke ha støv på hjernen, det er sikkert !

    Sommeren for to år siden, brakk jeg høgre arm. Jeg følte nok det samme.. Umulig å få gjort noe som helst. I 6 uker uten å kunne kjøre bil.. håpløst, men det gikk jo det også.
    Når det er som verst, kan det bare gå en vei, og det er til det bedre :)

    Ha en fin uke !
    Klem fra Lilleba

    SvarSlett