tirsdag 7. september 2010

Best i Väst 2010

På fredag pakket jeg bilen og tok med hundene til Sverige. Det var tid for et av årets høydepunkter på utstillingsfronten, nemlig den svenske Briardspesialen "Best i Väst". Denne utstillingen holdes på Tånga Hed i Vårgårda, som ligger ca 7 mil fra Gøteborg. Vi kjører via Uddevalla og Trollhätten, og det er nærmere 50 mils kjøring for meg en vei. Siden jeg kom meg avgårde alt for sent på dagen, kom jeg til Oslo akkurat i ettermiddags-rushet. Jeg brukte nok over en time ekstra gjennom Oslo på grunn av dette, men det må jeg bare skylde meg selv....;) Derfor var jeg ikke fremme på Tånga Hed før i 9-tiden, og det var både mørkt og sent før utstillingsteltet var på plass, og jeg hadde fått bært inn all bagasjen på rommet på Vandrehjemmet. Det var både vekkelsesmøte OG valgkampmøter, samt andre hundetreff på samme område som oss denne helgen, så det var rimelig høyt støynivå til tider....;)
Denne gangen ble lydigheten og utstillingen for hanhundene arrangert på lørdagen, mens valpene og tispene skulle i ilden på søndagen. I korridoren der jeg og de firbente bodde, var det nok mange som skulle konkurrere i lydighet som begynte kl 8 lørdag morgen, for de første begynte å lufte hunder før klokka 6....;)
Selv hadde jeg jo fri denne dagen, men det var bare å komme seg opp og begynne dagen. For en gangs skyld spiste jeg til og med frokost tidlig, og det er ikke vanlig når jeg er på utstilling...;) Hanhundene begynte kl 11. Det var 40 påmeldte, med Boss og Willy hjertelig til stede i championklassen. Den spanske dommeren likte tydelig det hun så, og de ble plassert som nr 1 og 2 championklassen. Hun sa at hele klassen holdt en imponerende kvalitet, og alle 8 fikk CK. I hanhundklassen ble plasseringen den samme på de to vakre herrene, og dermed var det maks uttelling allerede for Kennel Li-Brie....;) Om kvelden var det Fest i Väst, men det ble en rolig kveld på oss. Både maten og stemningen var god, men vi brøt opp tidlig. Jeg måtte jo ta pelsstell på Luna må vite....;)
På søndag var det altså tispene sin tur, og dermed skulle Mysti og Luna i aksjon. Siden herrene falt i smak dagen før, hadde vi jo et håp om at damene også skulle gjøre det bra....;) Attpåtil skulle Siri stille Mysti og Lisbeth skulle i ringen med Luna, det gjorde jo håpet om suksess enda høyere - iallfall for min del...;) Heldigvis likte dommeren damene våre også, og det endte med 1 plass til Mysti og 2 plass til Luna i championklassen. Her var det bare 3 som fikk CK faktisk...;) I Beste Tispeklasse var det derimot mange, hun hadde delt ut flere CK i de andre klassene. Luna ble her plassert som nr 5. Med tanke på den store konkurransen - det var påmeldt 42 tisper - må jeg bare være fornøyd...;) Jeg fikk ringsekretæren til å oversette den franske kritikken, og jeg antar at hun mistet en høyere plasering fordi pelsen er for myk og fordi dommeren syntes halen var litt kort og hadde for mye krok. Men det er helt greit, for begge deler er jo riktig...;) Mysti slo til og vant tispeklassen, så dermed ble det en helnorsk suksess...;) Boss ble til slutt BIR, mens Mysti ble BIM....;)
I oppdretterklassen var det 4 grupper som deltok, og vi fikk først 1 premie og HP, for så å ende som BIS oppdretter....;) Kan vel trygt si at Kennel Li-Brie gjorde rent bord på Tånga Hed....;) Gratulerer igjen Lisbeth, det er noen vakre hunder vi har....;)
Etter at utstillingen var ferdig, var det bare å pakke bilen. De er superflinke på å ordne premier på denne utstillingn, så jeg hadde faktisk med meg ganske mye hjem...;) Vant noen gvinster på lotteriet i løpet av helgen, så det ble litt ekstra der også. På hjemveien stoppet jeg på Nordby-senteret for å handle, spise og lufte hunder, så jeg var ikke hjemme før ved midnatt. Men med helgens resultater smilte jeg vel hele veien hjem...;)

Her er det imidlertid ikke tid til å hvile på lauvbærene, for i morgen skal vi avgårde igjen. Da setter jeg og de firbente kursen for Stavanger, der skal vi kombinere NKK utstilling på lørdag med 1 ukes besøk i hjembyen...;)

1 kommentar:

  1. Oi, Nina ! Det var koselig å lese om alt dette som du opplevde forrige helg :) Gratulerer med det oppnådde !
    Og nå avgarde igjen til helgen også, ja, du står på..
    Her skal vi vente til november er forbi, for lillegutt her i huset er ikke 2 år før da, så vi må ha enda et cert etter 2 års alder.
    Tvi-tvi til helgen !!!

    Beste hilsen Lilleba på Rusk og Rask

    SvarSlett