onsdag 29. september 2010

Livstegn...;)

Tenkte at det er på tide med en oppdatering herfra, det er altfor lenge siden sist....;) Det ble ingen NKK-utstilling på Orre for Luna og meg. Jeg var jo i Stavanger, utstilingen skulle kombineres med et besøk "hjemme". Men på fredag kveld, fant jeg ut at det ikke var trygt å kjøre bilen min lenger. Jeg hadde egentlig merket det på bremsene mine i flere uker at alt ikke var som det skulle, men siden det var noen som sjekket det og mente at alt var i orden, tok jeg sjansen på at det stemte. DET skal jeg ikke gjøre igjen...;) Heldigvis kom jeg og de firbente trygt frem til Stavanger/Sandnes. Når lørdagen opprant med øsende regnvær, må jeg innrømme at det føltes veldig greit å ikke være på utstilling...;) Var så heldig å få låne min søsters WV Touran fra lørdag ettermiddag til mandag, så jeg slapp iallfall å sitte på campingen hele helgen. Min egen bil fikk jeg inn på verksted på mandag formiddag, og det ble kostende ca 6600 kroner. Både bremseklosser og bremseskiver på begge sider foran var totalt utslitt, og hjullageret på venstre side foran måtte også byttes. Sistnevnte var nok årsaken til at jeg satt og hørte på en høyfrekventert pipelyd på store deler av turen nedover. Det viste seg også at begge ABS-kransene som sitter på drivaklingene foran, var sprukket , så de må byttes før det blir glatt...;) Hadde som vanlig alt for mye å ordne når jeg var "hjemme", så det gikk i ett hele tiden. Totalt var jeg borte i 8 dager.
Det har stort sett godt i ett siden jeg kom hjem også, men det har bare vært kjekt. Forrig tirsdag begynte jeg å trene lydighet igjen, denne gangen sammen med en gjeng på Biri. Utrolig hvor mange som trener hund utenfor hundeklubbene egentlig, dette synes jeg på mange måter er veldig synd. Klubbene går glipp av mange mennesker som innehar masse kompetanse om hund og som driver med flere ulike hundeaktiviteter. Men samtidig forstår jeg at disse treningsmiljøene har oppstått,særlig når man både har hørt og erfart hvordan folk i hundeklubber oppfører seg mot andre. Det var første gang Wilma og jeg trente lydighet på fire måneder, og det gikk over all forventning. Jeg fikk blant annet noen råd når det gjelder hvordan jeg skal få bedre kontakt med Wilma på lineføring/fri ved fot, og det så ut til å fungere. Fellesdekk med fremmede hunder gikk knirkefritt, det synes jeg var veldig imponerende etter en så lang treningspause.
På onsdag var Luna og jeg hos veterinæren i forbindelse med fettkulen som hun har hatt i en årrekke. I de siste månedene har hun begynt å slikke på den, så det har vært håpløst å holde den fin. Derfor bestemte vi i fellesskap at kulen skal fjernes i morgen tidlig. Skal levere henne klokken 9.15, og hente henne igjen utpå dagen. Det er faktisk første gang jeg gjør det med noen hund jeg har hatt i det hele tatt... Så jeg skal innrømme at jeg gruer meg litt... Derfor er det nok smart at jeg tar med Wilma og drar på besøk mens jeg venter...;) Det som er litt dumt, er at det blir en stund til vi kan dra på utstilling igjen.. De må nok fjerne noe pels, og det tar nok litt tid før den vokser ut igjen. Men helsen til Luna er selvsagt det viktigste. Vi satser på å være tilbake igjen i ringen over nyttår, og da er jo Luna veteran. Da begynner et nytt kapittel i utstillingskarrieren altså...;)
I går gikk vi sesongens første jorde-spor rett utenfor huset. Naboen som eier det nærmeste jordet har jo kjøpt seg Briard, og nå har jeg tillatelse til å bruke jordet så mye jeg vil....;) Wilma fikk et rett spor på ca 120 skritt, som hun gikk sånn tålelig bra. Hun fant 2 av 3 gjenstander jeg la i sporet, den siste fant hun på tilbakeveien...;) Jeg har jo ikke gått mer enn 5 spor med henne i løpet av det siste året, det forrige i fjor høst. Og dette sporet var bedre enn det. Har trent noe rundering med henne denne sesongen, men nå er jeg i tenkeboksen. Kommer liksom ikke inn i noen fast treningsrutine i tillegg til at det blir en (altfor?) stor belastning på min stive kropp, så jeg funderer på å gå tilbake til spor...;) Luna fikk et spor på ca 300 skritt, med 2 vinkler og 3 pinner. Hun har bare gått spor et par-tre ganger denne sesongen, så hun synes jeg gikk veldig bra...;) Hun fant alle 3 pinnene, den første var det ikke pølsebiter under heller...;) Fra den siste pinnen og frem til sluttgjenstanden, synes jeg hun gikk litt for mye på overvær, det var det eneste munuset...;)
I dag hadde jeg med begge på lydighetstrening. Luna er jo så og si "førtidspensjonert" , så hun har ikke trent LP mer enn 1 gang i år.....;) Men det skulle man ikke tro, hun var kjempeflink i dag...;) Er så morsomt å jobbe med henne, for hun er så flink til å holde konsentrasjonen...;) Wilma var også flink, og hun har også blitt bedre når det gjelder konsentrasjon. Planen er å konkurrere igjen med henne, men det blir nok ikke før neste år...;)

2 kommentarer:

  1. Spennende å lese dette. Det var da enda godt at det gikk bra på turen over fjellet....
    Skummelt når en hører lyder i bilen som ikke skal være der. Har opplevd mye rart på utstillingsreiser selv, med bil, og vil helst ikke ha det opp igjen.
    Flinke hundene dine !
    Ha en fin kveld :)
    Beste hilsen Lilleba på Rusk og Rask

    SvarSlett
  2. Oj da - det var godt det ikke skjedde noe med bilen på turen bortover. Du fikk kanskje ikke gledet deg noe særlig over den vakre naturen heller da, med den irriterende krnirkelyden ;)
    Håper det gikk bra med Luna og at kulen er borte :)
    Så morro at dere har fått en briard i nabolaget......

    SvarSlett