søndag 13. november 2011

Kommunikasjon

Kommunikasjon er et tema som jeg har vært opptatt av i en årrekke. For meg er dette det viktigste i alle mine relasjoner til andre mennesker. Og det er det nok for de fleste av oss, selv om det ikke er sikkert at alle tenker så mye over det bestandig ;) I løpet av det siste året har jeg sett mange eksempler på manglende kommunikasjon som har bragt med seg flere uheldige episoder. Flere ting har jeg erfart selv, mens andre ting har jeg opplevd som tilskuer. Selv om man snakker sammen, er det ikke sikkert at kommunikasjonen er bra nok, det er helt sikkert. Har sett flere eksempler på at man sier en ting som blir oppfattet på en helt annen måte av den man sier det til. Dette gjelder ikke bare i samtaler mellom mennesker, men ikke minst når det formidles via mail eller sms. Som en venninne av meg sa, det du ikke tør å si til folk ansikt til ansikt, det bør du iallfall ikke skrive. Og når du har sendt en mail eller sms, og du gruer deg for å lese svaret, er vel det et bevis på at du har gått for langt. Kloke ord og verdt å ta med seg, selv om det ikke er så lett bestandig, det skal jeg være den første til å innrømme.
En annen ting man skal være klar over, er at folk snakker veldig mye om andre rundt omkring, og det er visst vanlig å formidle videre det andre har sagt. Dette er noe jeg personlig synes er en STOR uting !! Forstår ikke at man skal være nødt til å presisere at ting er hemmelige før folk holder tett, det er sånn vi drev med når jeg var barn. Forventer faktisk ikke at ting jeg forteller til folk jeg anser som venner skal formidles videre til alle og enhver. Det verste med det er at folk da forteller en helt annen  versjon av det man har sagt, og det skaper jo bare problemer. Så jeg har en bønn : Skal du absolutt fortelle videre det andre har sagt, så kan du i det minste fortelle det riktig !!!!
Et annet fenomen er at det man sier blir tolket på en slik måte at man ikke kjenner seg selv igjen. Et eksempel er at jeg for en tid siden skrev en plass at jeg ikke ville føle meg trygg på å dra på ferie til Egypt i disse tider, med tanke på at det er veldig urolig der nede og at terrorangrep nærmest er dagligdagse der nede. Da ble det tolket til at jeg har fordommer mot alle muslimer, noe som ikke er sant. Men det er jo fakta at det forekommer terrorangrep i flere muslimske land mye oftere enn her. Dette er det ekstreme krefter som står bak, det er jeg jo fullt klar over. Og NEI, jeg mener ikke at alle muslimer er terrorister !!!

Dagens moderne teknologi har ført til at mange velger å bruke mail eller sms når de skal ha kontakt med andre. Fordelen er jo at man slipper å stå ansikt til ansikt når man skal ta opp noe ubehagelig. Kjenner mer enn en som er både ufine og sårende i de skriftlige meldingene sine, mens når man treffer dem er de smilende og blide. Feigt synes jeg !! Selv tenker jeg meg alltid om flere ganger før jeg skriver og sender noe, så for min del føles det som en fordel å gjøre dette fremfor å snakke sammen. Det er mye vanskeligere å ta tilbake det man sier i et opprørt øyebllikk enn å slette det man skriver.....

1 kommentar: