torsdag 19. november 2020

Ærlighet varer lengst

De fleste som kjenner meg vet at jeg er åpen og ærlig om det meste, på både godt og vondt. Også på Facebook, som er det sosiale mediummet jeg bruker aller,aller mest.
Men nå er det noe jeg ikke har fortalt, og det er det på tide å gjøre noe med ;)
Mange har nok lurt en stund, og jeg har fått noen spørsmål - uten at de har blitt besvart. 
Men saken er altså den at Boss ikke bor hos meg lengre. Han ble levert tilbake til oppdretter, i vitners nærvær, lørdag 12 spetember 2020. 
Bakgrunnen er at han hadde et altfor høyt stressnivå og en stor usikkerhet i forhold til folk. En så stor usikkerhet at det kunne i gitte situasjoner ha ført til at han kunne komme til å bite. Han fungerte ikke i situasjoner der det var andre mennesker til stede,hverken hjemme hos meg eller andre steder. Og på trening lot han seg heller ikke håndtere hvis noen skulle se på tenner eller kjenne på kroppen hans.
Eneste menneske han var trygg var meg. Andre hunder derimot, det var ingen problem.

Planen når jeg kjøpte Happychaps Star Boss var at han skulle brukes til avl og utstilling. Jeg fikk han til halv pris mot at oppdretter skulle få bruke han på 2 kull med valper,forutsatt selvfølgelig at han besto alle testene som må til for å få godkjent en schapendoes i avl, og det er noen av dem ;) Han ble registrert med meg som hovedeier og oppdretter som deleier. Hun skulle stå som deleieer frem til avtalen var oppfylt. Vi skulle bruke denne sommeren og høsten på å gjøre det som måtte til for dette, siden han fyller 2 år den 29 november. Planen til oppdretter var å bruke ham allerede i høst.

Men etterhvert som problemene til Boss ble større,slo samvittigheten min inn, og jeg fant ut at det ble feil for meg at en hund som er så dårlig mentalt skal bringe genene videre. Derfor bestemte jeg meg for å konferere med noen som kan en del om mentalitet på hund,siden det alltid er greit å basere seg på kunnskap i tillegg til de følelsene en selv måtte ha i forhold til hunden. Ved hjelp av en god venninne fant jeg ei super dame som har en lang mererittliste når det gjelder mentalitet på hund. Hadde med Boss til henne, men siden han var umulig å få kontakt med, kunne hun bare uttrykke sin mening basert på det hun observerte og det jeg fortalte.

Etter dette kontaktet jeg oppdretter via mail. Jeg ga beskjed om at jeg ønsket å heve kjøpet og få tilbake pengene mine,sånn som kjøpsloven faktisk åpner for,også når det gjelder hund. Hund blir faktisk definert som en vare i følge loven. Oppdretter svarte at hun gjerne ville ha tilbake hunden, og han ble som nevnt returnert 12 september, vi møttes på Nebbenes.

Hun fikk også forsikringsnummeret på han,slik at hun kunne bruke min forsikring ved et eventuelt dyrlegebesøk, noe som også ble gjort.

Det tok 2,5 uke faktisk før hun dro til dyrlegen med han. At hun i det hele tatt gjorde det fant jeg ut fordi hun la ut et Facebook-innlegg om det. Hverken hun eller dyrlegen kontaktet meg i forbindelse med besøket der, noe jeg mener de hadde plikt til siden han på papiret faktisk er MIN hund.

Jeg måtte selv sende mail til henne og spør hvordan det gikk med Boss, og da fikk jeg svar tilbake med en hel haug stygge beskyldninger. Blant annet skulle dyrlegen ha reagert kraftig på at hunden var vanskjøttet. Da sendte jeg mail, med bilde av eierbeviset, til veterinæren, og ba om å få journalen hans fra dette besøket, og den var langt fra så alvorlig som oppdretter fremstilte det. Hadde den vært det, hadde veterinæren vært pliktig til å kontakte mattilsynet også, som måtte ha oppsøkt meg, og de har jeg hverken hørt eller sett. Hverken i høst eller noen gang før heller.
De tingene som Boss ble behandlet for, hadde alle en naturlig forklaring. Det beste med det veterinærbesøket var at han ble røntget, med HD B og AD 0. Det fant jeg ut på Dog Web ;)

En tid etter dette sendte jeg mail og etterlyste en avslutning av saken og ga beskjed om at jeg ville kontakte Kondliktrådet hvis det  ikke ble ordnet opp i. Og det var da jeg fikk det sjokket som har plaget meg mest i ettertid. Jeg fikk beskjed om at det kunne jeg bare gjøre så skulle hun fortelle dem om alle de hundene jeg hr hatt som jeg har avlivet uten at de har vært mine. DETTE ER REN LØGN !

Jeg har ALDRI avlivet en hund som ikke har vært min ! Og det kan jeg dokumentere.
I nyere tid har Luna og Wilma dødd av sykdom, og Mille måtte få slippe på grunn av HD E med markerte forkalkinger. Oda måtte jeg avlive på grunn av dårlig mentalitet, bare 17 måneder gammel. Alle disse var briarder, en rase jeg hadde i 27,5 år. Og alle var MINE !

Zeven, Bearded Collie - min hund. Han ble omplassert, og lever i beste velgående hos noen fine folk i Oslo. Billy, Bearded Collie. Han var egentlig min, men skulle stå registrert på oppdretter frem til han var ferdig betalt,siden jeg fikk han på avbetaling. Jeg var ajour med den og hadde betalt halvparten når oppdretter klikker i vinkel og forlanger å få han tilbake. Men det skal hun ha, hun returnerte pengene jeg hadde betalt på Vipps FØR hunden ble returnert. Måneden før jeg mistet han hadde jeg hentet Karma som jeg er forvert for, hun blir overført på meg til våren når hun har hatt det valpekullet hun skal ha hos oppdretter. Så ble jeg forvert for Jessie, en schapendoes jeg hadde hjemme i nesten et år. Men hun valgte jeg også å returnere til oppdretter fordi hun hadde samme type problemer som Boss, bare enda verre. Hun var nesten 2 år når hun kom til meg,og hadde en del "bagasje".

Dette er mitt hundehold de siste årene, og alt kan dokumenteres.

Et eller annet sted på veien har oppdretter sluttet å forholde seg til meg, så jeg vet ikke noe om hvor Boss er eller hvordan han har det. Hun tok på et tidspunkt direkte kontakt med hun som hjalp meg med å observere han, så via henne fikk jeg vite at han blant annet har blitt testet mentalt. Men hos en som som driver med dette som er veldig omdiskutert i hundemiljøet, og han er ikke godkjent av NKK.
Både oppdretter og hennes nærmeste allierte som er leder av raseklubben jobber litt der, og har sterke bindinger til han og hans metoder.

Ganske tidlig etter at Boss var returnert var det også noen i oppdretterens krets som var så desperate at de kontaktet Karma sin oppdretter for å uttrykke bekymring for henne. Men heldigvis hadde jeg selv  fortalt  om Boss, så hun kunne med trygghet si at vi hadde kontakt, at hun hadde truffet oss i forbindelse med NKK Lillehammer i august og at hun var helt sikker på at Karma har det kjempebra hos meg. Jeg er evig takknemlig for å ha en sånn oppdretter, hun er til nå den beste jeg har hatt. 

Så lurer nok flere enn meg på hvor de ryktene om meg og mitt hundehold kommer fra. Jeg vet at de oppsto i Briardmiljøet for noe av det kom frem når jeg hadde fått Bearded Collie. Der hadde noen oppdrettere fått beskjed om at de ikke måtte selge hund til meg for jeg avlivet de bare. Det var etter historien om Oda. Og så har jeg fått høre fra ei med Schapendoes at hun hadde blitt oppsøkt av ei dame med Briard på en utstilling i Nesbyen vi var på, etter at jeg var dratt, og vedkommende hadde sagt at jeg var en person som det var best å holde seg unna. Jeg har navn på den damen med briard, men det holder jeg for meg selv ;) Jeg har sterk mistanke om at det var disse ryktene som førte til at jeg måtte levere tilbake Billy også, siden det er en koblinger mellom flere personer med disse rasene. 

Alt i alt har saken som egentlig gjelder Boss utviklet seg til å bli noe stort og stygt, som gjør vondt.
Den er sendt til Konfliktrådet, fordi denne gangen har jeg tenkt å vise at jeg faktisk ikke finner meg i hva som helst. Jeg kommer også til å ta opp de skitne beskyldningene som er kastet imot meg, siden jeg anser det som ærekrenkelse. De ønsker jeg skal bli kjent døde og maktesløse rett og slett.

Men hvis noen tror at jeg er ferdig med "hundelivet" så er det helt feil ;) Går alt etter planen flytter det nok inn en ny hund av ny rase til våren. Men rasen får du ikke vite riktig ennå ;) En ting kan jeg si og det er at jeg er ferdig med de 3 nevnte rasene i gruppe 1 jeg har hatt. Og mye av årsaken til det, er folkene som har dem. Så mye dritt som jeg har opplevd i de miljøene unner jeg ikke min verste fiende engang ;)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar