torsdag 3. januar 2013

Debut og comeback ;)

Står kjempebra allerede !
(foto: Maria Niederman)


På lille Nyttårsaften var det endelig tid for Millie's debut i utstillingsringen, 5 måneder gammel. Og for min egen del var det et lite comeback, jeg har ikke vært på utstilling for å stille hund siden mars ;)
På forhånd var jeg usikker på om vi kom oss til Letohallen på grunn av vær og føreforhold, men da jeg fikk vite tidlig om morgenen at det var strødd i Stensengdalen, var det bare å komme seg avgårde. Stensengdalen er 5 kilometer og både bratt, svingete og har i mange år vært dårlig vedlikeholdt på vinterstid. Nå ser det forresten ut som om dette har bedret seg....
Dette var Millie's første møte med både en hall og med utstillingsmiljøet, og jeg var jo litt spent på hvordan det ville gå. Når vi gikk over parkeringsplassen småbjeffet hun litt til de første hundene vi møtte, og jeg så en liten antydning til usikkerhet med en gang vi kom inn i hallen. Men det var vel over på 30 sekunder ;) Hun begynte og logre, og ville helst hilse på alle vi møtte, spesielt de tobente. Jeg ble litt satt ut med en gang jeg kom inn i hallen selv må jeg innrømme, det var veldig mye folk der synes jeg, med tanke på at det var en utstilling som var fordelt på 2 dager.
Ved utstillingsringen var det mange valper på plass, det var påmeldt hele 11 stk - og det er det høyeste antallet briardvalper jeg har sett på en utstilling i Norge på de siste 10 årene. Veldig gledelig, og jeg håper de som var der synes det var kjekt, og fortsetter å stille. Millie var den eneste sorte valpen, resten var fawn. 
Siden jeg ikke hadde fått noen til å se på tenner eller kjenne på kroppen hennes før, fikk jeg flere til å gjøre det før vi skulle i ringen. Og det var ingen problem overhode. I den forbindelsen oppdaget jeg at hun er ferdig med tannfellingen, det har jeg ærlig talt ikke sett før ;) Og bittet er heldigvis korrekt saksebitt :)
I ringen oppførte hun seg kjempebra, skulle ikke tro hun debuterte. Fikk tilbakemeldinger på at det så bra ut, både i stående og i bevegelse. Kritikken var som følger: "Very nice type, good head, correct bite,nice topline, good angulation, moved Ok. Very prommesing." Dommer var Joan Walsh fra England. Hun ble nr 2 i klassen 4-6 måneder, av 4 stk. Et helt greit resultat, det var ikke der fokuset lå denne gangen ;)
Det viktigste var at hun fikk en positiv opplevelse denne dagen, og det så sånn ut. Det var mange som koste med henne, både små og store. Det var spesielt et par barn der, som jeg ble kjempeimponert av. De spurte pent først om de kunne få lov til å hilse på henne, og de var veldig flinke til å håndtere henne også.
Etter 22,5 år med briard, har jeg fått den første SORTE kosehunden, det har vært de fawne jeg har hatt som har vært best på det ;) Men jeg må innrømme at det er SORT som er fargen for meg på Briard ;)
Det gikk et par timer fra vi kom, til vi var ferdige i ringen - og det synes jeg var nok for snuppa. Så da gikk jeg med henne i bilen siden det var mildt, der hadde hun selskap av Luna. Selv tok jeg en liten shoppingrunde før vi dro hjem, der jeg blant annet (utrolig nok) kjøpte et nytt utstillingsbånd med perler. 
Fint, ikke sant ?? ;)


3 kommentarer:

  1. Så fint at debuten gikk så bra !
    Hun ser fin ut på bildet også.
    Viktig at det første møtet med ring oh hall blir så positivt for henne.
    Tror du får mye glede av denne fine jenta !
    Klem fra Lilleba

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Lilleba! Er ganske sikker på at denne lille frøkna har en stor fremtid ;) Synes det er veldig hyggelig med dine kommentarer på innleggene mine, det er grunn god nok for å fortsette med bloggingen ;)

      Slett
  2. Ja, jeg liker å lese blogginnlegg fra folk jeg kjenner og noen andre som jeg har blitt bloggvenner med, og blogging blir som regel litt personlig også :)
    Klem fra Lilleba

    SvarSlett